صفحات

۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

همه چیز درباره گیتار الکترونیک

ابتدا تاریخچه ای مختصر مینویسم که اصلا چی شد گیتار الکترو رو ساختن. همه چی از اونجا شرو شد که در کنسرت ها وقتی نوازنده ها به هم نوازی میپرداختن صدای گیتار آگوستیک در بین صدای سازهای دیگر گم میشد و به وضوح شنیده نمیشد ضاهرا پیکاب های اون زمان روی صدا نویز ایجاد میکردن و به این دلیل نمیشد در مراسم ازشون استفاده کرد.
در حدود دهه ۳۰ میلادی گیتار‌های الکتریکی وارد موسیقی شدند. این اتفاق پدید آورندهٔ انقلابی در صدا و تکنولوژی بود که تا امروز نیز ادامه دارد.
طرز کار گیتار الکترونیک این گونه است که در قسمت یدنه و زیر سیمها قطعه ای الکترونیکی بنام پیکاب وجود دارد. پیکاب یک سیم پیچ مغناطیسی است که در صورت شارژ شدن (متصل شدن به منبع انرژی الکتریکی) خاصیت مغناطیسی پیدا میکند و ارتعاشات حاصل از سیم ها تحت تاثیر آن قرار میگیرند و به انرژی الکتریکی تبدیل میشود. سپس این انرژی با ورود به آمپیلی فایر تقویت و به صوت تبدیل میشه.
در کل گیتارهای الکترونیک به دو دسته تقسیم میشن:

  1. آگوستیک Hollowed body
این سری اولین سری گیتارهای الکترونیک اند که دارای بدنه تو خالی (آگوستیک) هستن.(نمیدونم این گیتارو کی ساخته) روی کاسه صدا این گیتار دو شیار مثل شیارهای ویولن وجود داره. معروفترین این سری Epiphone و Es (ساخت شرکت Gibson) هستن.
ES (by gibson )  0

2. یدنه تو پر Solid body

این سری دارای بدنه تو پر هستن و دیگر کاسه تولید صدا ندارن. گیتار Solid body اولین بارتوسط Less paul اختراع شد.
لس پال موسیقی‌دان و مخترع آمریکایی بود. او نقش عمده‌ای در گسترش گیتارهای بدنه توپُر دارد و از او به‌عنوان یکی از افرادی یاد می‌شود که باعث شد «راک اند رول نواختن» ممکن شود.
او در 9 جون سال 1915 متولد شد.او شغل خود را به عنوان یه موزیسین شروع کرد. او اولین بار در 13 سالگی برای ضبط به استودیو رفت و از صدای کم گیتار آکوستیکش نا راضی بود. او از بچگی یک موزیسین بود و سالها با کار روی تقویت صدای گیتار تجربه کسب کرد.تا در سال 1941 سازی ساخت که دارای بدنه صلیب مانند و 6 سیم فلزی بود. او اسم این ساز را "The Log" گذاشته بود.

او گفته بود:" من بعدا به یک کافه رفتم و آن را نواختم.البته همه فکر کردند که من دیوانه ام. ولی من بعدا قسمت های کناری بنه درست کردم که بیشتر شبیه گیتار بشود "
the log اولین گیتار الکترونیک
 les paul در آگوست 2009 در بیمارستان در گذشت.
گیتار های soli body از نظر شکل ضاهری به صورت زیر طبقه بندی میشوند:

Stratocaster
 
این نوع گیتار الکتریک برای اولین بار در دهه 50 میلادی توسط "لئو فندر" ساخته شد. گیتارهای مدل استراتوکستر، معمولترین نوع گیتار الکتریک هستند و به دلیل ویژگیهای خاص خود در تمامی سبکهای موسیقی، از بلوز گرفته تا راک و حتی متال، مورد استفاده قرار می گیرند. بهترین و شناخته شده ترین سازنده این نوع گیتار، فندر است و انواع این ساز را با امضاء بزرگترین نوازندگان استراتوکستر ( از Eric Clapton، Stevie Ray Vaughan و Mark Knopfler گرفته تا Jeff Beck و Yngwie Malmsteen) عرضه می نماید.


برای اولین بار Whammy Bar (دسته ای برای شل و سفت کردن پیچ سیمها یا در حین نوازندگی برای ویبراتو) روی خرک این نوع گیتار ها نصب شد. استراتوکستر ها دارای قابلیت نوازندگی فوق العاده ای هستند و نسبت به مدلهای دیگر، بسیار سبکترند و همه این عوامل باعث محبوبیت استراتوکستر ها است. بدنه این ساز از چوب توسکا (Alder) یا چوب درخت زبان گنجشک (Ash) و دسته از جنس اقاقیا یا Rosewood (دسته های تیره) یا افرا Maple (دسته های روشن) است و دارای سه پیکاپ single coil است.


بزرگترین نوازندگان استراتوکستر عبارتند از: جیمی هندریکس، اریک کلپتون، جف بک، مارک نافلر، دیوید گیلمور، ریچی بلکمور(نوازنده گروه Deep Purple وRainbow)، ینگوی مالمستین، بادی گای و ...

Telecaster

این نوع گیتار الکتریک قدیمی ترین نوع از دسته گیتارهای Solid body است و اولین بار توسط فندر ساخته شد. تله کستر بسیار ساده است و قابلیت های این ساز نسبت به Stratocaster ها محدودتر است، اما صدای منحصر به فرد تله کستر ها همچنان طرفداران زیادی دارد. صدای تله کستر مقطع، شفاف و زنگ مانند است و به همین دلیل بیشتر نوازندگان کانتری و راک اند رول از آن استفاده می کنند. بدنه این ساز معمولاً از چوب توسکا (Alder) یا چوب زبان گنجشک (Ash) و دسته آن از چوب افرا (maple) است و دارای دو پیکاپ single coil است.

بزرگترین نوازندگان این ساز "پیت تاونزند" (یکی از بزرگترین گیتاریستهای حال حاضر از گروه افسانه ای The Who) ، کیت ریچاردز (گیتاریست Rolling Stones) ، آلبرت کالینز (یکی از متفاوت ترین نوازندگان بلوز که سبک او به ice blues معروف است و به او The ice man: master of telecaster می گفتند) و روی بوكانن هستند.

Flying V (V body)     ۰

این نوع گیتارهای الکتریک، جزء گیتارهای با طراحی مدرن محسوب می شوند و دارای شکلی شبیه به حرف V هستند. از این ساز بیشتر در موسیقی هارد راک و متال استفاده می شود، هرچند آلبرت کینگ در دهه 70 از این ساز در موسیقی بلوز استفاده می کرده است. بدنه این ساز از چوب ماهون (mahogany) یا Korina ‌است و دسته عمدتاً از اقاقیا (Rosewood) یا آبنوس (ebony) می باشد و دارای دو پیکاپ هوم باکر است. بزرگترین نوازندگان این گیتار رادلف شنکر (گیتاریست scorpions) ، رندی رودز (گیتاریست سابق Ozzy Osbourn،) کرک همت (از گروه metallica.) و لنی کراویتز هستند.

Explorer
 
این نوع گیتار نیز مثل مدل Flying V جزء گیتارهای با طراحی مدرن به حساب می آیند. هرچند در ابتدای تولید این ساز، استقبال چندانی از آنها نشد، اما بعدها این گیتار در موسیقی هارد راک و متال مورد استفاده قرار گرفت. مشخصات ساختاری Explorer ها نیز مشابه Flying V است. از نوازندگان بزرگ این ساز می توان به مارتی فریدمن (گیتاریست Megadeath) ، آلن کالینز (از گروه Lynyrd Skynyrd ) ، جیمز هتزفیلد، ماتیاس جابز گیتاریست scorpions) ) و جانی وینتر (Johnny Winter) اشاره کرد.
 

گیتارهای ساخت شرکت گیبسون Gibson
 
شرکت گیتار گیبسون یک تولیدکنندهٔ قدیمی گیتارهای آکوستیک و الکتریک در کشور آمریکا است. به غیر از نام تجاری گیبسون، نام‌های اپیفون، کرامر، ولی آرتز، استینبرگر، توبیاس و کالامازو از دیگر برند‌های شناخته شدهٔ این شرکت هستند.
بنیان‌گذار شرکت، اورویل گیبسون، در سال‌های پایانی دههٔ ۱۸۹۰ در کالامازوی میشیگان به ساخت ماندولین اشتغال داشت. او ابداع کنندهٔ گیتارهای آرک‌تاپ است که تا به امروز در میان نوازندگان جَز و بلوز طرفدار دارد.
Gibson Les Paul
les paul معروفترین مدل ساخت شرکت گیبسون است که به افتخار Les paul این مدل رو نام گذاری کردند.
گیتار مدل لس پاول گیبسون یکی از مرسوم ترین گیتار های الکتریک است. این مدل گیتار در آهنگهای بلوز، راک و هارد راک استفاده می شود. مزیت این سازها بکار گیری پیکاپ های هوم باکر (Humbucker) در آنها است که باعث از بین رفتن نویز در خروجی صدای آنها می شود و در نتیجه صدای گیبسون لس پاول به نسبت، کمی تودماغی و گرمتر است.


دسته یا neck این ساز نسبت به مدلهای دیگر کمی پهن تر است و کلاً گیتار گیبسون لس پاول، نسبت به انواع دیگر بسیار سنگین تر می باشد. بدنه انواع مرغوب این ساز از چوب ماهون (mahogany) و دسته آن از چوب ماهون یا افرا (maple) بوده و دارای دو پیکاپ هوم باکر است.
بزرگترین نوازندگان این ساز گیتاریست گروه لد زپلین جیمی پیج (Jimi Page) ، اسلش، پیتر گرین (گیتاریست Fleetwood mac)، گری مور و زک وایلد (گیتاریست Ozzy Osbourn) و The Edge (گیتاریست U2) هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر